Thailand reisverhaal

Vijf weken Thailand, heerlijk. Het is een divers land met lekker eten en vriendelijke mensen.

We zijn begonnen op een Bounty eiland en hebben daar ons duikbrevet gehaald. Vervolgens het beroemde en groene River Kwai gebied bezocht om daarna met de nachttrein af te reizen naar het Noorden.

In het Noorden hebben we o.a. een 3-daagse trekking gedaan en heel wat souvenir winkeltjes bezocht. Vervolgens weer terug naar Bangkok waar de warmte en drukte benauwend waren maar wel veel mooie dingen te bezichtigen zijn. De laatste dagen hebben we doorgebracht op een eiland om te luieren en te duiken.

Bangkok

Dinsdag 26 juli. Na wat toestanden op Schiphol eindelijk vertrokken naar Bangkok. Eerst een tussenstop op Tel Aviv en tijdens de vlucht behoorlijk ziek geweest. Waarschijnlijk een combinatie van spanning, geen lunch en veel turbulentie. Onderweg heb ik Joost en Ines ontmoet. Samen met hun ben ik op zoek gegaan naar een guesthouse in Bangkok. Daar zijn we Julian tegengekomen (Brit). Bangkok is iets minder vies dan ik me had voorgesteld, zeker vergeleken met Jakarta. We hebben ergens in een tentje langs de straat gegeten. Normaal gesproken zou ik dan nooit doen maar hier ziet het eten er verzorgd en goed uit.

Nog wat leuks meegemaakt vandaag. Ik stapte in een Tuk Tuk, om naar het toeristen bureau te gaan. De chauffeur maar rijden en rijden terwijl het volgens mij helemaal niet zover weg moest zijn. Volgens mij ben ik zelfs een gedeelte door China Town geweest. Afijn de chauffeur ging de weg vragen aan iedereen, bleek dat hij niet helemaal begrepen had waar ik naar toe wilde. Uiteindelijk kwam hij tot stilstand bij de Main post office…niet helemaal de bedoeling. Na een tolk gevonden te hebben begreep hij eindelijk waar ik naar toe wilde. Na zo’n 3 kwartier aangekomen bij het toeristen bureau (TAT) wat inderdaad maar een paar straten verderop lag. Helaas voor hem wilde ik alleen de  afgesproken 100B betalen en had hij uiteindelijk nog geen vette winst…

Omdat mailen hier bijna niets kost heb ik maar gemaild i.p.v. getelefoneerd. Morgen gaan we naar Ko Tao, dat is een duikerseiland. We hebben via zo’n reisbureautje een ticket gekocht en morgenavond om 17.00 uur worden we opgehaald vanuit het guesthouse. We reizen dan ’s nachts en de volgende ochtend nemen we de eerste boot.

Ko Tao

Woensdag 27 juli. Ik lig momenteel lekker op het witte strand van Ko Tao. Ongeveer een uur geleden zijn we aangekomen. De bus vertrok uiteindelijk om 18.00 uur. Gelukkig had ik me dik aangekleed omdat ik uit ervaring wist dat ze de airco altijd heel hoog zetten zodat je ongeveer bevriest terwijl het buiten 35 graden is. In de bus alleen maar korte tukjes gedaan. Ik heb momenteel nog steeds veel last van de jet-lag. Rond 2.30 uur moesten we uit de bus, we werden toen op een truck gezet die ons vervolgens afzetten bij een hotel. We konden daar tegen een schappelijk prijs een kamer huren en douchen. Dat heb ik toen maar gedaan samen met Ines. Van zo’n douche knap je echt op na de benauwde Bangkok. Om 7.00 uur vertrok de boot. Helaas werkte de reispil niet en heb ik ongeveer 2 uur gekotst (er hingen zakjes…dus ik was niet de enige). De volgende keer neem ik niet meer de speedboot…

Eenmaal op vaste (ei-)land werden we overspoeld door Thaise mensen om ons naar guesthouses en duikscholen te brengen. Na wat folders in ontvangst genomen te hebben zijn Ines en ik onder het genot van een ontbijt een thee eens rustig de brochures gaan bekijken om daarna een keuze gemaakt te hebben. Uiteraard kwamen we nog wat andere toeristen tegen die weg gingen. Zijn hebben ons het e.e.a. af- en aangeraden. Het werd uiteindelijk Ban’s diving centre.

Vrijdag 30 juli. Het begon vanochtend allemaal goed. Ines werd om 9.30 uur gillend wakker, ze moest namelijk om 8.00 uur de boot hebben om te gaan duiken…een beetje te laat dus. Ik had ook de balen omdat ik om 9.00 uur in mijn theorie les had moeten zijn. Afijn toen we eindelijk klaar waren met aankleden en haren kammen, werd er op de deur geklopt, Gute morgen, of ik niet bij zijn theorie les moest zijn…uh…

’s Middags zijn we gaan oefenen in het zwembad, dat was wel leuk. Alleen we waren pas om 18.30 uur klaar en dat terwijl ik een hekel aan zwemmen heb. Morgenmiddag gaan we de zee in. Gelukkig hebben ze pillen tegen mijn reisziekte anders wordt het duiken niets. ’s Avonds hebben Ines en ik lekker Gamba’s gegeten. Helaas moest ik daarna de prijs betalen voor mijn duikavontuur. Ik heb namelijk last van mijn rug en aangezien de duikflessen zo’n 20 kilo wegen kon ik ’s avonds mijn armen niet meer bewegen en aspirines helpen dan ook niet meer.

’s Nacht hadden we ook nog wat meligs ondanks de pijn. Ines zakte door het bed heen. Maar onder het bed zaten allemaal kakkerlakken…van de receptie moest ze maar het matras op de grond leggen en dan gaan slapen. “No way”, uiteindelijk heeft ze een andere kamer gekregen. Ik heb mijn klamboe maar goed vastgemaakt zodat er niets in kon komen.

Zaterdag 31 juli. Vandaag mijn eerste 2 duiken gemaakt, wat was dat fantastisch. Echt super als je onder water bent. Alleen wel heel veel last gehad van mijn oren. Maar er werd verteld dat de pijn minder zou worden naarmate je meer duikt en gelukkig klopt dat ook. Het weer zit wat tegen. Bewolkt een veel wind. Vanavond gaan we iedergeval feesten in de standtenten die hier staan.

Maandag 2 augustus. Ik zit lekker op mijn veranda met de krekels en de kikkers om me heen. Een mooi boek en het feestgedruis op de achtergrond. Goh wat is het leven toch slecht. Het weer is opgeknapt, zon en minder wind. Ik ben gisteravond nog met het duikklasje bij de duikinstructeur thuis geweest. Ze verdienen hier echt grof geld, zo'n 7000 gulden per maand. Daar moet je in Nederland hard voor werken. Alleen wel het nadeel dat je hier voor de rest niets opbouwt en uh ziek is ziek dus geen geld. Het eten wat we daar kregen had zijn vrouw gemaakt en die is Thais. Het was een beetje te heet naar mijn smaak. Maar gelukkig stond er een suikerpot in de buurt.

Daarna nog uit geweest met een aantal jongens. De echte feesttenten staan niet langs het strand maar achteraf. Alleen de party’s de ze wilde bezoeken waren of al afgelopen of ze moesten nog beginnen… Teruggekomen bij mijn bungalow bleek dat Ines nog de sleutel had. Gelukkig had ik nog een zakmes in mijn tas. Met een beetje porren ging de deur open. Morgen vertrekt Ines, dat is wel jammer.

Dinsdag 3 juli. Gegeten met Caty, een meisje dat ik ontmoet had. Ze komt uit USA en geeft Engelse les in Bangkok. Ze had deze week een weekje vrij. Daarna wat gedronken in een bar. Daar kwam als snel jongens op ons af. In mij hadden ze weinig interesse toen ze hoorde dat ik een vriend had. Om 12 uur maar afscheid van haar genomen. Ze ging verder stappen met een van die jongens. Voor de rest breng ik mijn dagen door met duiken en luieren op het strand. Gelukkig hebben ze hier overal 2e hands boeken en kan je boeken tegen bijbetaling ruilen. Anders had ik me nu dood verveeld.

Terug in Bangkok

Vrijdag 6 augustus. Gisteren weer terug naar Bangkok. Vandaag lekker uitgeslapen. Na het ontbijt heb ik een Nederlands stel ontmoet. Zij gingen vandaag naar huis maar hadden nog wel tips om te doen en vooral om niet te doen. Voordat ze vertrokken ben ik met hun meegereden naar Siam Square. Dat is een super de luxe shopping centre in Bangkok. Hun gingen daar hun kleren op halen. Daarna ben ik het Jim Thompson huis gaan bekijken. Dat was erg leuk. Vervolgens een Hamburger gehaald bij Mac Donalds je moet toch ook eens iets anders eten dan alleen rijst. Vervolgens heb ik de airco opgezocht en ben ik naar de bioscoop gegaan. Star Wars, deze komt in Nederland pas in september uit. Wel voor aanvang van de film het volkslied meegemaakt waarbij iedereen met zijn hand op zijn hart voluit aan het meezingen was. Je kon precies zien wie de toeristen waren…deze stonden verbaast om zich heen te kijken.

Zaterdag 7 augustus. Vandaag een excursie naar Ayutha en heb ik ook alvast de trein naar Chaing Mai gereserveerd. Als ik nog langer zou wachten dan hadden we geen slaapplaatsen meer gehad. De excursie was wel aardig maar niet super, al die tempels lijken zo op elkaar. Maar het was in iedergeval een dag zonder de hitte van Bangkok. Het boeddha beeld bekleed met Goud was wel leuk, jammer dat ik niet de spiegelreflex camera bij me had. Na de lunch nog naar en 18 meter lange slapende Boeddha geweest en nog kennis gemaakt met de Thaise schoolkinderen. Ik ben wat gefotografeerd vandaag. Toch mooie zo’n blanke toerist. Ik heb ze ook nog een brief gegeven met wat Nederlandse zinnen. Dat vonden ze wel leuk. Na het Boeddha gebeuren nog wat olifanten gevoed, dat was helemaal te gek. Die slurven voelen echt anders aan dan ze er uit zien.

Zondag 8 augustus. Vandaag René opgehaald van het vliegveld. Hij was wel erg moe maar de volgende dag wilde ik toch graag naar de weekend markt. Maar dat hadden we snel gezien. Als je goedkope souvenirs nodig hebt is het ideaal maar anders is het net als de zwarte markt in Beverwijk maar dan met Thaise spullen. Terug in het hotel heeft hij een paar uurtjes geslapen.

Kanchanaburi

Maandag 9 augustus. Met de minibus vertrokken naar Kanchanaburi. Na een rit van 2 uur werden we bij een guesthouse afgezet. Die dag lekker geluierd, gegeten en wat rondgekeken in het stadje, waar overigens niet zoveel te beleven valt.

Woensdag 11 augustus. We hadden voor vandaag een toer geboekt. Deze bracht ons bij de beruchte Hell Pass. Dit was wel indrukwekkend ongelofelijk wat die mensen meegemaakt hebben. Er zat ook nog een vrij nieuwe museum bij. Deze was ook wel leuk opgezet. Via een waterval de trein genomen naar Kanchanaburi. Dit was een rit over de Birma spoorlijn langs stijlen oevers en een mooi landschap.

Daarna zijn we bij mensen in een afgelegen dorp gaan eten. Rijst uit bamboe stokken. Het was redelijk eetbaar. Daarna hebben we op een olifant gereden. Dat was welk grappig. Ik heb nog op zijn nek gezeten. Wat een harde haren zitten er op zijn hoofd. Na de olifantenrit zijn we gaan vlotvaren. Dat was wel relax door de jungle heen. Je moet alleen niet bang zijn om nat te worden. Gelukkig gingen we alleen stroomafwaarts en zorgde de olifanten ervoor dat de vlotten weer op het begin punt kwamen.

De volgende dag zijn we naar de brug geweest en naar het Jeathenmuseum. Daar konden we zien in welke omstandigheden de gevangen leefden. Voor de rest nog gewandeld en lekker gegeten in een afgelegen restaurantje.

Chaing Mai

Vrijdag 13 augustus. Vanochtend met de nachttrein vanuit Bangkok aangekomen in Chaing Mai. Deze manier van reizen is een weldaad. Je komt de volgende ochtend uitgerust aan. Je moet wel oppassen dat je je bagage goed vastbind en belangrijk spullen onder je dekens stopt maar voor de rest is het heerlijk om te slapen in de trein. We hadden in Bangkok via een officieel VVV bureau al een guesthouse en een trekking geboekt. De gids kwam ons al ophalen vanaf het station. Nadat we ingecheckt waren hebben we een aantal fabrieken bezocht zoals een sieraden, waaier, paraplu’en en een leerfabriek. Dit was wel geinig, alleen we hebben niets gekocht wat uiteraard wel de bedoeling was. Jammer van de provisie voor de chauffeur. We hebben met hem ook nog een aantal tempels bezocht en met monniken gesproken dat was wel leuk.

Zaterdag 14 augustus. Vanochtend zijn we om 09.00 uur opgehaald, helaas valt het weer tegen. Veel motregen. Met twee kleine rugzakken gaan we een 3-daagse jungle trekking maken. Samen met 3 jongens uit Zwitserland die net de militaire training achter de rug hadden en een ander Duits stel zijn we begonnen met lopen nadat we het e.e.a. hadden ingeslagen op de lokale markt (zoals een puncho). O, ja we hebben ook nog een waterval bezocht op de heenreis maar omdat we de Victoria Waterfalls in Zimbabwe al gezien hebben vonden we deze niet zo indrukwekkend.

Het was gelijk aanpoten, het was warm en er stond bijna geen wind. Na zo’n 3 uur lopen kwamen we aan in een Karen dorp waar we gingen overnachten. Het is dus een dorp zonder enige voorzieningen. Omdat we nogal bezweet waren van het lopen probeerde we ons te wassen bij een stroompje (nadat we een enorm modderveld hadden overwonnen). Helaas toen ik zonder shirt stond hoorde ik allemaal koeienbellen en daarna kwam de verzorger voorbij lopen…dat was iets minder.

Na het eten vertelde onze gids Simon van alles en nog wat over de Karen bevolking. Hij is zelf ook Karen. Hij vertelde o.a. dat je geen relatie mocht aangaan met iemand uit je eigen dorp, omdat deze vaak maar bestond uit 2 of 3 families. Tijdens bijeenkomsten kon men elkaar ontmoeten en dan een huwelijk regelen.

Maandag16 augustus. Gisteren de hele dag gelopen. Ik vond het een zware tocht maar dat kwam misschien ook wel omdat we met geoefende lopers liepen. Wij nuchtere niet aan ijle lucht en klimmende paden gewende Nederlanders hebben veel moeite met de tocht. Na een dag lopen kwamen we aan bij een beekje. Omdat het moeson was en het de hele middag had geregend, was het beekje een snel stromende rivier geworden. Net nadat Simon onze gids gewaarschuwd had voor gladde stenen gleed ik uit. De medereizigers zagen alleen nog een rugzak voorbij drijven waar ik dan onder zat…gelukkig hadden we een snelle gids en even verderop kon ik me vasthouden aan een stok waarna ik uit het water getrokken werd. Helaas droogde mijn kleren niet zoals bedoeld bij het kampvuur maar gelukkig had René nog wat schone kleren over. Mijn schoenen zijn nooit meer droog geworden en kon ze na de vakantie weggooien omdat er schimmel in bleef staan…

Vandaag dan het laatste gedeelte van de tocht gelopen en dat waren gelukkig vooral afdalingen. Dat liep in iedergeval een stuk makkelijker. Ik weet wel dat ik dit nooit meer doe. Omdat het moesson was was het meer een glijpartij dan dat je kon lopen. Ik had wel een stok gekregen waarop ik kon steunen maar omdat ik normaal op kantoor werk stonde de blaren op mijn handen.

Toen we in het dorp aankwamen om te lunchen stopte er nog een groep die nog moest gaan wandelen en ons heel vies aankeek. Gek hé, we zaten onder de modder en maakte een vermoeide indruk. Er stond ook een meisje bij in hagelwitte kleding. We hadden al wedjes lopen wanneer de eerste vlekken zouden komen. Na onze lunch hebben we nog een uurtje op een olifant gereden. Dat was wel grappig, maar omdat we het al bij de River Kwai gedaan hadden was het spannende er een beetje af. Wat wel leuk was was de kano tocht die erop volgde. Het was een leuke rivier met een paar raftjes erin en ja je werd erg nat…

Dinsdag 17 augustus. Vandaag met een tuk tuk chauffeur een orchideeën, vlinder en een snakefarm bezocht. Dat waren wel leuke dingen. Hij was erg enthousiast en vertelde honderduit over allerlei dingen. In de snakefarm kon ik nog een Cobra beethouden maar dat heb ik maar even overgeslagen.

’s Middags nadat we de markt hadden bezocht hebben we nog een winkeltje met een mooi stenen beeld gezien. Na wat onderhandelingen konden we deze met een koeriers dienst naar Nederland verschepen. Het beeld woog 17 kilo. Het beeld is inderdaad aangekomen bij ons alleen was deze niet voorzichtig behandeld en was het op verschillende plaatsen verbrijzeld. Dat was wel jammer. We hopen ooit nog eens de moed te vinden om deze stukjes aan elkaar vast te kunnen lijmen. Tot nu toe ligt het boven op zolder.

Woensdag 18 augustus. Vandaag hadden we kookcursus, dit was echt super. Omdat we bepaalde gerechten wilde maken hadden we maar cursus met zijn tweeën. De kokkin had een huis net buiten Chaing Mai waar ze ook zelf haar eigen kruiden en groente kweekte. Ze vroeg ons nog of we van scherp eten hielden. Na ons stellig antwoord van nee, hoefde we maar 3 groene pepers i.p.v. 5 rode pepers in de curry paste te doen. Alleen 3 verse groene pepers bleek achteraf nog veel te veel te zijn. We konden helaas niet alles op krijgen met de lunch dus we kregen alles mee in zakjes.

De hete en niet goed bewaarbare dingen hebben we aan de tuk tuk chauffeur gegeven dan die dag ervoor. De rest hebben we meegenomen in de slaaptrein terug naar Bangkok. Het slapen was geweldig maar het eten niet. Afijn we zitten in de trein, komt er een groep Nederlandse toeristen in de trein, die volgens mij nog nooit dit wereldwonder hadden meegemaakt. Ze waren zo verbaast over het aanwezig zijn van een wasbank en maar liefst 1 gewoon toilet dat dit luidkeels door de trein geschreeuwd moest worden. Ook de rij bij dat ene gewone toilet was onstellig lang. Gelukkig kon ik zo door lopen bij de andere 4 niet gewone toiletten. Het leukste vonden we nog nadat ze hun avondeten kregen en daar ontzettend over begonnen te zeuren…en wij onze zakjes met eten opmaakte en lekker gingen diner. De ogen vielen ongeveer uit hun kassen. Je kan toch niet zomaar dingen eten uit zakjes…wisten hun veel dat we dat ’s middag zelf gekookt hadden.

Terug naar Ko Tao

Zaterdag 21 augustus. Terug in Bangkok zijn we na een bezoek aan de kleermaker en het paleis doorgereisd naar Ko Tao. Het was nu de beurt van René om zijn Padi te halen. Ik ben lekker fundives gaan maken en heb op het strand gelegen.

Na een weekje Ko Tao zijn we terug gegaan naar Bangkok om daar het vliegtuig naar Amsterdam te nemen. Het paleis was overigens heel mooi om te zien maar omdat het abnormaal heet was in Bangkok ben ik alleen maar van schaduw naar schaduw gehopt en met een boekje in mijn hand gezorgd voor ventilatie.